Ugrás a tartalomra
Kiemelt menü - Könyvtár
Mutatás — Kiemelt menü - Könyvtár
Elrejtés — Kiemelt menü - Könyvtár
Nyitvatartás
Kapcsolat
Munkatársak
Keresés a katalógusban
Könyvtár belépés
Hungarian
English
De
Intézmények
Mutatás — Intézmények
Elrejtés — Intézmények
Könyvtár
Levéltár
Morzsa
Címlap
Annotációk / Vélemények
Vélemény írása
A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:
Értékelés: Még nem értékelték
(0 szavazat)
2024.01.11. 10:38:51
Forrás:
antikvarium.hu
Történeti tárgyú munkáknál mindig kényes megtartani az egyensúlyt két, egymásnak némileg ellentmondó igény között Nagy segítség, elmulaszthatatlan lehetőség, ha a kutatás tárgya olyan időszak, amelyről még személyes emlékeket és szemtanúi beszámolókat is lehet szerezni. Ugyanakkor történelmi és társadalmi folyamatok elemzésében mindig szükség van valamelyes távlatra is: festményt sem néz az ember arasznyi távolságból, ha a kép összefüggéseit meg akarja érteni. A Baár-Madas református iskola eddigi pályáján eljutott életének ahhoz a szakaszához, amikor elkerülhetetlenné vált a történeti áttekintés elkészítése. Nagy szükség van rá, hogy világosan lássuk azokat a folyamatokat, melyek az iskola jelenlegi állapotát alapvetően meghatározták, s néhányan még mindig élnek azok közül, akik személyes emlékeket őriznek az iskola legelső időszakáról Az alapítás óta eltelt közel száz esztendő azonban már távlatnak is elegendő: szinte kényszerít egynéhány nagyobb összefüggés fölismerésére és föltérképezésére. Aki a következő oldalakat, a Baár-Madas sorsának alakulásáról szóló föl jegy réseket figyelmesen olvassa, az természetesen nemcsak az iskola életébe nyer betekintést, de egykét mozzanat segítségével a XX. század művelődés- és oktatáspolitikájáról is pillanatképet kaphat. Ha az olvasó diák, érdekes szembesülnie azzal, hogy milyen igényeket támasztott növendékeivel szemben egy - szándék szerint modem, de a hagyományokat is ápolni törekvő - iskola. Ha tanár olvassa az iskolatörténetet, érdemes alaposan áttanulmányoznia a mellékleteket is: a tantárgyak rendje, heti óraszáma, a tananyagszerkezetben képviselt szerepük változásai rendkívül izgalmas olvasmányul szolgálhatnak. Elgondolkodtató az oktatáspolitika és az egyházi iskolairányítás egymás után következő intézkedéseinek fölsorolása a könyvet olvasó igazgató vagy iskolafenntartó számára is tanulságos látni azt, hogy az állandóbbnak. rendíthetetlennek hitt "békeidők" sem voltak híján a kapkodó, átgondolatlan intézkedéseknek, s ennek következtében a gyakori - olykor követhetetlen - változásoknak. Akármint van is, a könyv élvezetes olvasmány, ugyanakkor elgondolkodtat és alázatra int.