Annotációk / Vélemények

A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:



Értékelés: Még nem értékelték (0 szavazat)

2022.05.25. 9:26:11
Forrás: Moly
Sajnálatosképpen ?nicsen szókincsünk az egyéni létezés különböző állapotainak kifejezésére. A puszta élettani létezéstől az egyéniség megvalósulásáig minden létezési állapotot ugyanazzal az igével fejezünk ki. Oly könnyen kimondjuk a szót, van, holott valóban lenni ritkaság, lelkünk nagyobbik fele holtunkig megmarad kihasználatlan lehetőségnek, csírának, melyben lassan elhal az élet. Mi sem nehezebb, mint tetten érni a folymatot, ami közben föleszmél a lélek a látszatlétből, élni kezd, ha megrörténik, olyan természetesnek tartjuk, mint a lélegzést fogalmazza meg ars poeticáját pontos, minden szépelgést fölényes eleganciával kerülő mondatokban Grandpierre. A Tegnap és a Szabadság ennek a programnak mesterműve, nemcsak irodalmi értékét tekintve, de a szó hajdani értelmét is, Grandpierre irodalmunkban ritka tudatossággal az eszmélés történetét mondja el önéletrajzi keretben, mely nemcsak egy ember egyéni magatartásának kialakulás- és fejlődéstörténete, hanem egy osztály erkölcsi-szellemi- társadalmi létéről melyből ki kellett szakadni az egyéniség megvalósításának érdekében -adott kórkép is. Mert Grandpierre a különböző magatartásformákat mint a polgári osztály árnyaltabb itt a két háború közt divatos kifejezés: középosztály lehetséges és a valóságban leggyakoribb létformáit értelmezi, szellemesen és kétségbevonhatatlan tényekre apellálva diagnosztizálja ennek a létformának betegségeit: a valóság és érzékelés s főleg a kifejezés közti korreláció hiányát, a közönyt, a tehetségtelenséget a boldogságra. A Tegnap és a Szabadság azoknak a feltérképező remekműveknek a sorába tartozik, mint az Egy ember élete, a Számadás, a Puszták népe. Grandpierre nem ítél, csak ábrázol, hiszen a tárgyilagos ábrázolásnál kegyetlenebbül úgysem lehetne pálcát törni egy életforma és az osztály felett, mely azt megtestesítette.