Annotációk / Vélemények

A véleményt megjelenés előtt könyvtárunk ellenőrzi.
Értékelés:



Értékelés: Még nem értékelték (0 szavazat)

2021.11.03. 11:57:28
Forrás: Előszó
Nehéz neveléselmélet könyvet írni, szöveggyűjteményt összeállítani, hiszen a pedagógi-ának ezt az ágát érte a legtöbb bírálat az elmúlt évek során. A kommunista időszak kritikusai azt rótták fel, hogy nem járult hozzá kellő mértékben az újtípusú ember kialakításához. A pártállam felszámolása után a korábbi neveléselméletek túlideologizáltságát emelték ki. A neveléselmélet eddigi eredményeinek a bírálatában gyakran kifogásolják azt is, hogy a neve-léselmélet vagy túlságosan leíró és tapasztalati jellegű, vagy éppen ellenkezőleg, túl absztrakt és normatív jellegű, s így nem képes a pedagógiai jelenségek és folyamatok lényegébe, tör-vényszerűségeibe behatolni. Külön probléma az is, hogy kinek írták a neveléselméleti könyvet, kinek állították össze a szöveggyűjteményt: szakmabelinek vagy főiskolai, egyetemi hallgatóknak, akiknél az ala-pokkal kell kezdeni, akiknek az alapfogalmakat, az alapvető mesterségbeli eljárásokat kell elsajátítaniuk. A fenti szempontokat figyelembe véve dicséret illeti Nanszákné dr. Cserfalvi Ilonát a szöveggyűjtemény összeállításáért, mely a szükséges alapok biztosítása mellett az önálló gon-dolkodásra, a véleményalkotás szabadságára nevel. Mint Horváth Márton is írta a kötet beve-zetőjében: Egy szöveggyűjtemény alkalmas lehet arra, hogy a képzésben résztvevők többet lássanak, ismerjenek az esetleges előadásban elhangzottaknál. Alkalmas egy szöveggyűjte-mény arra is, hogy az olvasó maga keresse az elméleti összefüggéseket a felkínált tanulási lehetőségek határain túl is." Nanszákné kötete megfelel e céloknak, hiszen a legújabb tudomá-nyos ismereteket közvetíti a tanulók számára.